Vrijwilligers

Je als vrijwilliger inzetten voor Scouting, daar weet je jouw vrije tijd wel mee te vullen. Wat is het leuk om dat te doen! Waarbij je ook de vraag stelt, wat brengt het mij? Want naast dat je de jeugdleden een heleboel biedt, levert het een hoop ervaringen op die je ook buiten Scouting heel goed kan gebruiken in je verdere (werk)leven. Om je als vrijwilliger te ondersteunen hebben we een heleboel tools die je kunnen helpen om Scouting net even makkelijker te maken.
En hebben we een enorm ontwikkelaanbod zodat je je binnen Scouting kan blijven ontwikkelen.

Binnen onze regio worden vrijwilligers opgeleid zodat de kwaliteit van het Scoutingspel en de verschillende accomodaties op orde is.
Vrijwilligers kunnen aan de slag met hun eigen ontwikkeling via Scouting Academy. Ook organiseert de regio workshops en trainingen op regionaal niveau met interessante thema's.

Vragen over Scouting Academy of wil je graag een training/workshop bij jou in de groep? Hij kijkt graag mee naar de mogelijkheden om deze in onze regio te organiseren voor meerdere groepen! Neem contact op met Johan Verschuren, coördinator trainingen (trainingen[@]maasven.scouting.nl)

Scouting Academy

Ongemerkt leer je bij Scouting een hele hoop. Dit weten we voor onze jeugdleden al lang, maar dit geldt net zo goed voor stafleden, begeleiding of bestuursleden. Bij Scouting ontwikkel je jou talent door DOEN in de praktijk en van elkaar. Scouting is niet zomaar een spelletje. Bij Scouting werken we doelgericht en met alle creatieve, losbandige en avontuurlijke activiteiten proberen we iets te bereiken. 'Het spel van Scouting biedt kinderen en jongeren een zinvolle vrijetijdsbesteding waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de persoonlijkheidsontwikkeling' van onze leden. Dit doe je niet zomaar. Van alle vrijwilligers binnen Scouting, bijvoorbeeld de leiders en leidsters wordt verwacht dat zij kwalitatief goed leiding geven aan jeugdleden. Om dit te bereiken, stimuleren wij vrijwilligers om aan de slag te gaan met de ontwikkeling en ontplooiing van hun talenten oftewel competenties.

Workshop en trainingen

Elke groep is anders maar er zijn ook heel veel overeenkomsten. Om de kwaliteit binnen Scoutinggroepen in onze regio te borgen bied de regio de mogelijkheid voor groepen om een workshop/training te verzorgen. Jouw vraag leeft wellicht ook bij andere groepen en de regio organiseert graag een training/workshop op maat. Scouting Limburg organiseert diverse trainingen. Onderstaande trainingen worden jaarlijks verzorgd kijk hier voor het actuele aanbod.

Ondersteuning praktijkbegeleiders

In onze regio hebben wij het team praktijkcoaches welke praktijkbegeleiders ondersteunen in de praktijk.
Iedere Scouting heeft een gekwalificeerde praktijkbegeleider zodat diegene nieuwe leiding kan coachen en begeleiden in het kwalificatietraject.

Scouting Limburg verzorgd uitwisselingsbijeenkomsten voor groeps- & praktijkbegeleiders, kijk hiervoor op de website van Scouting Limburg.

Duurzaam vrijwilligersbeleid

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor Scouting. Vrijwilligers zetten zich als leidinggevende direct in voor de jeugdleden, of als ondersteuner op allerlei niveaus en in allerlei functies. Als model, om zichtbaar te maken wat de verschillende onderdelen van goed vrijwilligersbeleid zijn en hoe deze onderdelen zich tot elkaar verhouden. Deze cyclus voor duurzaam vrijwilligersbeleid noemen we binnen Scouting Nederland ‘De Walvis’. De Walvis is van toepassing op alle niveaus binnen Scouting Nederland en bestaat uit de onderdelen: vinden, beloftes, aan boord nemen, binden, boeien, groeien, voortgangsgesprekken en vervolg (doorgaan, doorstroom en afscheid). De HRM’er of groepsbegeleider is veelal de aanjager en procesbewaker als het gaat om deze onderdelen, maar zit soms ook in de uitvoerende rol.